sunnuntai 2. elokuuta 2015

Syksyn enteitä



Olin kuullut, että hajuheneiden kuihtuneet kukat kannattaa poistaa, jotta kasvi ei tuhlaa elinvoimaansa siementen tekemiseen. En tajunnut, että kasvi on niin nopea! Tuskin kukka ehtii vähän rypistyä, kun sen alta jo törröttää siemenpalko. Pääsi pahalainen täysin yllättämään.


Varsinkin, kun ruusupapu ei ole tuottanut palkoja ollenkaan, niin luulin, ettei hajuhernekään näissä olosuhteissa tekisi siementä. Nämä ruusupavut ovat jo aivan kellastuneet, joten eiköhän niiden kesä ole ohi. Mauri on tehnyt tehtävänsä, Mauri saa mennä.


En voi sanoa, että tästäkään viidakosta olisi enää minulle mitään iloa, mutta olkoot nyt siinä sivuseinällä siihen asti kunnes syyskasvit saapuvat torille. Olin varautunut 45 cm korkeisiin, pensasmaisiin kasveihin, en tähän. Jokainen varsi on vähintään metrin pituinen. No, tulipa tämäkin kokeiltua.



Arvatkaas, mitä nämä ovat. No, ne ovat narsissien sipuleita, jotka nyppäsin ylös maasta samalla, kun annoin kellastuneille ruusupavuille kyytiä. Narsissien lehdet olivat kuihtuneet ihan omin päin. Laitan sipulit syksymmällä viljelylaatikkoon ja katson, tuleeko niistä keväällä mitään. Samassa paljussa kasvanut amaryllis on vielä erittäin voimissaan, ja sen sipuli on tosi muhkea. Aion hyötää sen, mutta ensin se pitää kuihduttaa. En viitsi leikata lehtiä aivan vihreinä poikki, joten siirsin kasvin nurkkaan ja jätän sen kastelematta. Kidutusta, kieltämättä.


Kuva-arvoitus: montako elävää olentoa näet tässä? Minä näen valitettavasti mansikankukkien lisäksi ison joukon kirvoja. Hyh hyh! Kovetin luontoni ja heitin koko kasvin roskikseen. Minullahan on jo yksi satoa tuottava mansikka todistamassa taitojani taimikasvatuksen saralla. Ihmeen kauniisti tämä kuitenkin kukkii. Tai oikeastaan kukki.





4 kommenttia:

  1. Hei, Maija!
    Olin vähän aikaa poissa blogimaailmasta ja olen sillä aikaa missanut useita upeita postauksiasi. Laitoin nyt blogisi suosikkilistaani, joten tästä lähtien huomaan ne heti! :)
    Kaunista elokuuta!

    VastaaPoista
  2. Ooh, olen otettu, kiitos Sara :) Aurinko paistaa, joten nauttikaamme elokuusta!

    VastaaPoista
  3. Kiva blogi sinulla! Olisin liittynyt Bloggeriin lukijaksesi, muttei kai vielä voi? Mulla nuo hajuherneet eivät menesty, vaikka niin tykkäisin niistä.

    VastaaPoista
  4. Kiitos kommentista, Satu! Olen yrittänyt tehdä Bloggerissa lukijaksi liittymisen mahdolliseksi, ja kyllä minulla siellä muutama lukijakin raporttien mukaan on. Tekniset taitoni eivät kuitenkaan riittäneet siihen,että olisin saanut tänne sellaisen gadgetin, josta voisi suoraan liittyä, enkä ole tullut kysyneeksi apua osaavammilta. Rakastan kirjoittamista ja kukkakuvia, mutta blogimaailma ja sen tekniset taidot ovat minulla muuten hieman hakusessa. Pahoittelen.
    Hajuherneet ovat kyllä menestyneet, mutta kun ne kukkivat katonrajassa, niin ilo on kyseenalainen. Ensi kesänä kylvän pelkästään lyhyttä lajiketta. Parvekkeeni on ehkä liian pimeä, kun kasvattavat niin pitkän varren.

    VastaaPoista